Σάββατο, 21 Μαρτίου 2015

''Πώς θα έχω αυτοπεποίθηση;'' Βρείτε κουράγιο!

confidence woman_fgp

 Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε καλή εικόνα για τον εαυτό μας, να τον πιστεύουμε και να τον ενισχύουμε καθημερινά. Γιατί; Γιατί με ένα ισχυρό και όχι άκαμπτο. Εγώ μπορούμε να πετύχουμε τους στόχους μας, να ονειρευόμαστε, να μη φοβόμαστε, να μην έχουμε δυνατές ανασφάλειες, να υπερασπιζόμαστε τις ανάγκες μας και τις επιθυμίες μας. Είναι δυνατόν να μη θέλουμε όλα τα παραπάνω;

Με ποιους τρόπους θα μπορούσαμε να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθησή μας;
  • Αρχικά γνωρίστε περισσότερο τον πραγματικό εαυτό σας: Πώς θα αγαπήσουμε κάτι, εάν δεν το ξέρουμε καλά και αν δεν αποκτήσουμε μία οικεία σχέση μαζί του; Τι μας ευχαριστεί, τι μας δυσαρεστεί, τι θέλουμε, ποιες είναι οι προτεραιότητές μας, τι μας κινητοποιεί, κ.ο.κ. Σκέψεις για εμάς χωρίς τις επιρροές, τις γνώμες των τρίτων. Βαθιά επαφή και κατανόηση του πραγματικού «Εγώ» μας.
  • Περιορίστε την εσωτερική αρνητική κριτική: Όλοι το κάνουμε. Γινόμαστε αυστηροί κριτές του εαυτού μας και ζητάμε πολλές φορές πολλά πράγματα από αυτόν. Αναρωτηθείτε, όμως ... υπάρχει άνθρωπος, που δεν κάνει λάθη; Όχι φυσικά. Συγχώρεσε τον εαυτό σου για αυτά, κατανόησε τους λόγους που οδηγήθηκες στο να τα κάνεις, προσπάθησε αυτούς τους λόγους να τους δουλέψεις προς το καλύτερο. Όταν σου έρχονται οι «κακές-αρνητικές σκέψεις», φώναξε από μέσα σου «Στοπ, δεν το αξίζω» και απασχόλησε το μυαλό σου με άλλα πράγματα, με άλλες δραστηριότητες, που είναι πιο δημιουργικές και ευχάριστες.
  • Ασχοληθείτε με συνήθειες, που προσφέρουν κινητοποίηση και υγεία: Συνήθως, αυτές οι συνήθειες είναι όσες μας προκαλούν μεγάλη χαρά και ανακούφιση. Όταν θέλουμε κάτι πάρα πολύ, διαθέτουμε ισχυρό κίνητρο να επικεντρωθούμε σε αυτό και δίνουμε τον καλύτερο εαυτό μας. Επίσης, αντικαταστήστε συνήθειες, που σας κάνουν κακό (π.χ. τσιγάρο), με εκείνες που σας παρέχουν ψυχική και σωματική υγεία. Για παράδειγμα, ασχοληθείτε με τη φυσική σας κατάσταση, να τρέφεστε υγιεινά, να βάλετε την άσκηση στην καθημερινότητά σας. Καταγράψτε τα οφέλη, που θα έχετε από τις υγιείς συνήθειες και αυτά ας αποτελέσουν το κίνητρο της μεγάλης αλλαγής.
  • Κάθε βράδυ καταγράψτε 3 πράγματα που καταφέρατε μέσα στην ημέρα: Δεν είναι κάθε ημέρα εύκολη, αλλά αποκλείεται να μην επιτυγχάνετε μικρά πραγματάκια μέσα σε αυτή. Εάν βάλετε πολύ ψηλά τον πήχη, τότε δεν θα τα αναγνωρίσετε, αλλά αντιθέτως θα τα εκμηδενίσετε. Δεν είναι απαραίτητο να έχετε πετύχει μεγαλεπήβολους στόχους. Θα μπορούσε να είναι η βοήθεια, που προσφέρατε σε έναν συνάδελφό σας, ο καφές που ήπιατε το απόγευμα με έναν φίλο, ένα ωραίο φαγητό που μαγειρέψατε μετά τη δουλειά σας, κ.ο.κ. Όλα αυτά είναι σημαντικό να συνοδεύονται και από προσωπική εκτίμηση και επιβράβευση. Τι πιο ωραίο να κλείνετε την ημέρα σας καμαρώνοντας τον εαυτό σας ...
  • Αποτάξτε την τελειομανία: Δεν έχετε έρθει σε αυτόν τον κόσμο, για να κερδίζετε βραβεία και για να ανεβαίνετε σε βάθρα. Πάντα θα υπάρχει το καλύτερο και ποτέ δεν θα σας αρκεί αυτό που καταφέρνετε. Πολλοί άνθρωποι ακινητοποιούνται και δεν προσπαθούν τίποτα φοβούμενοι μήπως αποτύχουν και κάποιοι άλλοι δεν ευχαριστιούνται τις επιτυχίες τους, γιατί είναι πολύ λίγες και μικρές για εκείνους. Δεν υπάρχει κάτι πιο βασανιστικό. Απολαύστε λίγο παραπάνω την ζωή, χωρίς να μένετε μόνο στο αποτέλεσμα. Και το «απλά καλό» είναι καλοδεχούμενο, όχι μόνο το «τέλειο». Ζήστε αυτό που κάνετε, μην το κρίνετε και μη μαστιγώνετε τον εαυτό σας για το επόμενο. Εάν είναι να έρθει, θα έρθει, γιατί θα το θέλετε πάρα πολύ και όχι γιατί θα σας δώσει παραπάνω πόντους.
  • Απομακρυνθείτε από τους ανθρώπους που σας δηλητηριάζουν: Ποιοι είναι, συνήθως, αυτοί; Όσοι δεν έχουν να πουν καλό λόγο για κανέναν και για τίποτα. Όσοι ζουν μέσα στη μιζέρια και στη γκρίνια και εκείνοι που δεν θέλουν να σας βλέπουν καλά και κάνουν ό,τι μπορούν για να σας χαλάσουν την καλή διάθεση. Μα γιατί να κάνουμε παρέα με τέτοια άτομα;
  • Γίνετε ευγενικοί με τους ανθρώπους γύρω σας: Η ευγένεια και η καλοσύνη μας τονώνει την ψυχολογία και μας γεμίζει θετικά. Για παράδειγμα: Κρατήστε την πόρτα στο ασανσέρ για τον επόμενο, βοηθήστε μία γιαγιά που δεν μπορεί να περπατήσει στο δρόμο, μη βρίζετε καθώς οδηγείτε και αφήστε κάποιον άλλο να μπει μπροστά σας με το αυτοκίνητο, κ.ο.κ.
  • Μη συγκρίνετε τον εαυτό σας με τους άλλους: Η μαγεία της ζωής είναι η διαφορετικότητα και η μοναδικότητα στα όντα. Δεν βοηθά το να σκέφτεστε το τι έχει πετύχει ο ένας και ο άλλος και να τα αντιπαραθέτετε με το τι δεν έχετε καταφέρει εσείς. Δεν είναι οι ζωές ίδιες όλων των ανθρώπων, ούτε οι συνθήκες διαβίωσης, ούτε τα βιώματα, ούτε οι ιστορίες τους. Τη σύγκριση, που μπορείτε να κρατήσετε, είναι από τον εαυτό σας προς τον ίδιο. Σκεφτείτε το τι έχετε πετύχει μέχρι στιγμής. Επικεντρωθείτε σε εσάς. Βγάλτε τα συμπεράσματά σας ως προς εσάς.
  • Να βάζετε μικρούς στόχους κάθε φορά: Ξεκινώντας από τους μεγάλους και πελώριους στόχους, αυξάνετε το άγχος, την αγωνία μέσα σας και τις πιο πολλές φορές σας δυσκολεύει πολύ η επίτευξή τους. Βάζοντας μικρούς στόχους θα φτάσετε σιγά σιγά και στο μεγάλο. Είναι φυσικό επακόλουθο. Η αρχική αποτυχία μειώνει την αυτοπεποίθηση χωρίς λόγο.
  • Να χαλαρώνετε και να ξεκουράζεστε: Χρειάζονται φροντίδα και το σώμα και το πνεύμα καθημερινά. Ακόμα και αν εργάζεστε πολλές ώρες ή έχετε διάφορες υποχρεώσεις ή δεν έχετε να κάνετε τίποτα, η χαλάρωση είναι το νούμερο ένα μέσα στην ημέρα. Μην αισθάνεστε ενοχικά, ούτε ότι είναι τεμπελιά ή χάσιμο χρόνου. Δεν είναι μόνο το να ξαπλώσετε σε ένα κρεβάτι και να κοιμηθείτε, είναι το να κάτσετε ήρεμοι κάπου και να αδειάσετε τον εγκέφαλό σας από σκέψεις κουραστικές, να ταξιδέψετε σε ευχάριστες εικόνες και αναμνήσεις, να αφήσετε το κορμί σας να αγκαλιάσει την καρέκλα ή τον καναπέ.

Γράφει η:
Μαρία Ν. Αθανασιάδου
Συστημική Ψυχολόγος
iatros4u.gr