Τρίτη, 23 Ιουνίου 2015

Διάσκεψη διεθνούς επιπέδου για την «Πόλη που μαθαίνει»

Διάσκεψη διεθνούς επιπέδου για την «Πόλη που μαθαίνει»
Με τις καλύτερες των εντυπώσεων και ενθουσιώδη σχόλια από τους συμμετέχοντες, ολοκληρώθηκε το απόγευμα της περασμένης Κυριακής, η διήμερη Διεθνής Διάσκεψη με τίτλο «Εκπαίδευση Ενηλίκων και τοπική Κοινωνία» που πραγματοποιήθηκε στη Λάρισα, με πρωτοβουλία του Δήμου Λαρισαίων  και της Επιστημονικής Ενσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Η συνδιάσκεψη εντάσσονταν στην πρωτοβουλία του Δήμου Λαρισαίων που φέρει τον τίτλο «Η Πόλη που μαθαίνει» και η οποία στοχεύει στο συντονισμό όλων των δημόσιων φορέων σε ένα ευρύ και προσαρμοσμένο, στις τοπικές ανάγκες, πρόγραμμα εκπαίδευσης ενηλίκων. 
Κεντρικοί ομιλητές στη Συνδιάσκεψη, που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας,  ήταν τρεις κορυφαίοι και διεθνούς εμβέλειας επιστήμονες που ασχολούνται επί σειρά ετών με την εκπαίδευση Ενηλίκων και ειδικότερα οι κ.κ.  Peter Jarvis, ο Ted Fleming και ο Peter Mayo, ενώ αξίζει να σημειωθεί η μεγάλη συμμετοχή και το υψηλό επίπεδο των συνέδρων (επιστήμονες που ασχολούνται ενεργά με την Εκπαίδευση Ενηλίκων σε δημόσιους φορείς, μεταπτυχιακοί φοιτητές  κ.α) 

Eιδικότερα, ο κορυφαίος, κατά πολλούς, εν ζωή, παιδαγωγός και θεωρητικός της Εκπαίδευσης Ενηλίκων, με ποικίλες ακαδημαϊκές διακρίσεις κ. Peter Jarvis  στην εισήγησή του, αφού εξέφρασε τη χαρά του για το γεγονός ότι την πρωτοβουλία για τη δημιουργία δικτύου φορέων για τη δια βίου μάθηση, αναλαμβάνει η θεσμική αρχή μια πόλης και στην προκειμένη περίπτωση ο Δήμος Λαρισαίων, αναφέρθηκε στην προσωπική του ιστορία με τρόπο βιωματικό και παρουσίασε την δύναμη της εκπαίδευσης ενηλίκων και τον τρόπο που μπορεί να επηρεάσει ανθρώπους  και κοινωνίες, θέτοντας πάντα το θέμα των αλλαγών που είναι πάντα επίκαιρο στη σημερινή περίοδο. 
Ο κ. Jarvis, παρουσίασε δεδομένα και στοιχεία από τον τρόπο που η δική του πόλη της Μεγάλης Βρετανίας, με 30.000 κατοίκους, κατόρθωσε με πρωτοβουλία μερικών «ακτιβιστών της εκπαίδευσης» να ξεκινήσει μια αντίστοιχη προσπάθεια και σιγά σιγά επηρέασε φορείς παρασύροντας τον τοπικό Δήμο σε μια ενδιαφέρουσα πορεία που δείχνει και το δρόμο. 
Επίσης, επεσήμανε την αναγκαιότητα σύνταξης ενός καταλόγου όλων των φορέων και στη δημιουργία θεσμοθετημένου δικτύου που λειτουργεί ανεξάρτητα και σε συνεργασία με το Δήμο καθώς και στην διοργάνωση φεστιβάλ, με στη συνεργασία φορέων εκπαίδευσης και τοπικά πολιτιστικά σχήματα,  το οποίο επηρεάζει και παρεμβαίνει ουσιαστικά στην τοπική κοινωνία. 
Απο την πλευρά του ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Μάλτας, αρμόδιος για την Εκπαίδευση Ενηλίκων και ριζοσπάστης θεωρητικός κ.  Peter Mayo  αναφέρθηκε στην πολιτική διάσταση του εγχειρήματος τονίζοντας με έμφαση πως οι κυρίαρχες νεοφιλελεύθερες πολιτικές έχουν αλλάξει το νόημα των λέξεων στις οποίες έχουν δώσει χαρακτηριστικά συντηρητικά . Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα που ανέφερε πως αντιπαραβάλλοντας τους όρους «εκπαίδευση ενηλίκων» και «δια βίου μάθηση», υπογραμμίζοντας ότι ο δεύτερος αφαιρεί από τη διαδικασία,  το ρόλο και την υποχρέωση του κράτους για την εκπαίδευση των ενηλίκων. 
Επισήμανε επίσης την ανάγκη συγκρότησης ριζοσπαστικού ρεύματος στην εκπαίδευση ενηλίκων που παραπέμπει  στις σκέψεις και αντιλήψεις του κορυφαίου εκπαιδευτικού και κοινωνιολόγου Πάουλο Φρειρε (Paulo Freire) που επεσήμανε την αναγκαιότητα συνειδητοποίησης και κριτικού στοχασμού σε επιπέδο κοινωνίας. 
Αναφέρθηκε στη βιωμένη Δημοκρατία και στον τρόπο που διαμορφώνονται οι ενεργοί πολίτες που παρεμβαίνουν ουσιαστικά στη λειτουργία της λειτουργία μιας πόλης και αλλάζουν την πορεία των πραγμάτων, αφού όπως χαρακτηριστικά είπε «η Δημοκρατία δεν την διδάσκεσαι αλλά τη ζεις και αυτός είναι ο στόχος μιας πόλης που μαθαίνει». 
Από την πλευρά του ο  Ted Fleming, ο οποίος υπήρξε επικεφαλής του τμήματος Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Ιρλανδίας προσέγγισε το θέμα της μάθησης και στη δημιουργική δύναμη που δίνει στην πορεία μιας κοινωνίας. Σημείωσε δε με έμφαση πως η αποκωδικοποίηση των πολλαπλών μηνυμάτων που δεχόμαστε απαιτεί πολίτες με κριτική αντίληψη, που ξεπερνούν προκαταλήψεις και στερεότυπα και είναι μπορούν να στηρίξουν μια πορεία αλλαγής που ήδη έχει ξεκινήσει από τους εαυτούς τους. 
Υπογράμμισε ως ιδιαίτερα ελπιδοφόρα την πρωτοβουλία της «Πόλης που μαθαίνει» επισημαίνοντας πάντως αυτή πρέπει να έχει προοδευτικό και δημοκρατικό περιεχόμενο, κάτι που όπως είπε έχει ανάγκη σήμερα η Ευρώπη, η οποία ταλανίζεται από συντηρητικές πολιτικές. 
Στο κλείσιμο των εργασιών της Συνδιάσκεψης και από τις παρεμβάσεις των τριών κεντρικών ξένων εισηγητών, των αντιδημάρχων κ.κ. Δημ. Δεληγιάννη και Αλεξ,. Μπατζιανούλη και του προέδρου της Επιστημονικής Ενωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων κ. Αλ. Κόκκου, προέκυψε η αναγκαιότητα να προχωρήσει με γρήγορα βήματα, το σχέδιο του Δήμου Λαρισαίων για την «Πόλη που Μαθαίνει» με τον συντονισμό των και τη συμμετοχή των φορέων σε ένα ενεργό δίκτυο, που θα αποτυπωθεί και σε Σύμφωνο Συνεργασίας. 
kosmoslarissa.gr